Island – ne-průvodce po Islandu pro Matouše – díl první

Barvitým líčením krás Islandu jsem přesvědčil několik lidí, že se tam chtějí podívat. Matouš vypadá, že to myslí vážně, tak jsem mu slíbil sepsat pár poznámek.

Na Islandu jsme byli v srpnu 2010. Podařilo se nám užít si  Laugavegur trail [iDnes: Jedna z nejhezčích túr světa. Přes duhové hory ostrova ledu a ohně], přešli jsme průsmykem Fimmvörðuháls vedle sopky Eyjafjallajökull (v průsmyku F. začala sopka E15 loni v dubnu soptit), navštívili jsme „základní turistické cíle“ ostrova a neviděli velryby. A byl to velký zážitek – jeden z nejlepších výletů, jaké jsem kdy zažil.

 

Doprava na Island

Kdo má dost času, jede trajektem (Smyril Line). Ale trvá to dlouho – déle, než jsme si mohli dovolit. A není to levné.

Tedy zbývá (vynecháme-li soukromé ponorky a teleport) letadlo. Našel jsem následující nízkonákladovky: icelandexpress.com, airberlin.com, transavia.com (ale žabožroutům bych nevěřil), germanwings.com a tuifly.com. Pak tam samozřejmě létají i „plnotučné“ aerolinky – Air Iceland, Lufthansa, …

My jsme použili Air Berlin z letiště Berlin Tegel (TXL) – nedaleko od Prahy a s možností zdarma zaparkovat deset minut chůze od letiště.

V podstatě všechny mezinárodné lety přistávají na letišti Keflavik (KEF). Je to asi hodinu jízdy od Reykjavíku. Do Reykjavíku jezdí bus společnosti Reykjavik Excursions [FlyBus – info a jízdní řád: http://www.re.is/Flybus/]. Objeví se u východu z letiště po příletu každého letadla.

Letiště KEF je malé letišťátko na konci světa. Nečekejte kolem žádnou civilizaci. Ano, jsou tu sklady, bývalá vojenská základna NATO, nějaké firmy, ale nic pro turisty a mimo prostor letiště žádné osídlení. Hned za parkovištěm začíná tráva a lávové pole.

Vzhledem k našemu příletu asi ve tři ráno středoevropského času se nám už nechtělo pokračovat do města. Měli jsme toho tak akorát dost – osm hodin jízdy autem, odbavení na poslední chvíli, čtyři hodiny v letadle. Takže jsme jen odešli asi kilometr od letiště tak, aby nás nebylo vidět ze silnice, postavili stan a přespali [64° 0’11.38″N,  22°37’36.63″W]. Ráno jsme se na letišti vydezinfikovali, převlékli a nasedli na FlyBus a odjeli do Reykjavíku.

 

Peníze, cenová úroveň

Islandskou měnou je Islandská Koruna (ISK).

Aktuální kurs se v ČR nekótuje, dá se přepočíst přes EUR. Kurs ISK/EUR je např. zde http://cb.is/?PageID=178 . V létě 2010 byl kurs zhruba 6 ISK = 1 CZK.

Všude (a tím myslím skoro úplně všude, včetně dálkových autobusů a trafik) je možno platit kartou. Preferovaná je VISA (pokud možno embosovaná – reliéfní), s akceptací CirrusMaestro či MasterCard prý bývají problémy. Měl jsem s sebou dvě VISA karty (Raifeissen Bank, mBank) a několikrát se mi stalo, že mi jednu odmítli a druhá platila – ale pokaždé jinak, takže to bylo spíš o rychlosti linek mezi Islandem a ČR.

Vyměnit si ISK je možno hned na letišti. České koruny samozřejmě neberou, chce to eura. Na dva lidi a deset dní pobytu jsme vyměnili 50 EUR a stačilo to i s malou rezervou. V hotovosti se platí v autobusech v Reykjavíku … a to je vše. Pak jsem jednou platil v hotovosti v kempu, když jejich čtečka neuznala ani jednu mojí VISA kartu – tedy na to se hotovost hodí.

Ceny na Islandu jsou o něco výše než v Čechách. Ale oproti minulosti to je – díky ekonomické krizi a skoro bankrotu celého ostrova – už daleko lepší. Náklady na pobyt jsou podobné jako třeba v Anglii.

 

Bus terminál BSÍ v Reykjavíku

FlyBus z KEF končí na terminálu BSÍ [http://www.bsi.is/]. To je pro turistu náramně důležité místo. Je to autobusové nádraží na okraji centra REK a malou bílou odbavovací halou. A tam se dá najít úschovna zavazadel, restaurace, přepážky s touroperátory a hlavně letáčky. Letáčky s nabídkou všech atrakcí, které jsou turistovi nabízeny. Včetně orientačních map města i jednotlivých regionů Islandu, a hlavně včetně mapek a jízdních řádů autobusové sítě jak v REK, tak po celém ostrově. Tedy není potřeba si tyto mapky a jízdní řády vozit vytištěné z Čech.

Místní touroperátoři jsou velmi vstřícní a prodávají lístky a vstupenky na všechno možné. A co vám nemohou prodat, to jsou schopni poradit nebo vytelefonovat – nebojte se zeptat.

No a taky se tu dá udělat pauza, posedět pod střechou v teple a načerpat sílu před další cestou.

 

Hromadná doprava v Reykjavíku

Na Islandu v podstatě neexistuje hromadná doprava v českém stylu. Výjimkou je Reykjavík, kde jezdí městské autobusy.  Provozuje je společnost Straeto [http://www.straeto.is/english]. Síť autobusů je poměrně hustá a spoje jezdí rozumně často. Cena za jízdu po širším centru je 350 ISK [http://www.straeto.is/english/pricelist/], platí se v hotovosti u řidiče a je potřeba mít přesně – řidič nevrací! On ani nemůže, všechny peníze se hází do průhledné kasičky, ze které už nejdou vyndat (cestující vhodí peníze, řidič se podívá, zda jsou OK, něco zmáčkne a peníze se propadnou kamsi do hlubin autobusu). Je tedy potřeba si někdy před nástupem rozměnit peníze, abyste měli drobné!

Je zde zajímavě udělané hlášení, kterým směrem autobus jede. Neudává se konečná stanice, ani následující zastávka, ale na tabuli v autobusu i na jízdním řádu na zastávce je název následujícího přestupního uzlu. Každé linka má těch přestupních uzlů po cestě několik. Na mapě sítě [tady] jsou to ty žluté „S“ v červeném kroužku. Tedy když někde čekáte na autobus, najděte si název následujícího přestupního uzlu ve směru, kterým jedete.

POZOR: V neděli dopoledne nic nejezdí, všechny autobusy mají pauzu! Předpokládá se, že se ze soboty na neděli tak zlískáte, že nebudete mít sílu kamkoli v neděli ráno cestovat. Busy začínají jezdit tuším kolem jedenácté.

Pokud si koupíte Reykjavik Welcome Card (popsáno v dalším dílu), jezdíte zadarmo.

 

[Island – zpět na seznam kapitol]

Reklamy

Napsat komentář

Filed under Cestování a výlety

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s